TRANSLATE

tiistai 26. maaliskuuta 2013

Sopiiko av-ala erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle?

Av-alalle hakee niin moni opiskelija vuosittain, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat putoavat pois jo hakeutumisvaiheessa. Silti aina on niitä, jotka eivät suorita opintoja kolmessa vuodessa. Av-alaa voi opiskella myös muutamassa erityisoppilaitoksessa. Ongelmana on kuitenkin ollut työllistyminen. Vaikka av-alalla tallennetuotannon taitajista on pulaa, sopivia työntekeijöitä on ollut vaikea löytää. Tallennetuotannon osatutkinto voi tuoda tähän ratkaisun.


– Av-ala on niin vaativa, ettei se kuitenkaan sovi kaikilta osin erityisopetukseen. Tallennetuotannon osatutkinto on kuitenkin syntynyt ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, joka on erityisopetuksen kehittämiskeskus. Samassa erityisoppilaitoksessa alkoivat myös valtakunnalliset av-viestinnän valokuvatuotannon, valokuvalaborantin ja kuvankäsittelijän tutkinnot.

Luovuus voi olla myös este

– Alan ammattitaitovaatimuksiin kuuluu kyky toimia annetun ohjauksen mukaan. Tarkoituksena on tuottaa suunnitelman mukaisia teknisesti laadukkaita kuvia ja av-tallenteita. Eli työntekijän pitää tarkasti noudattaa annettuja ohjeita. Alle kuitenkin hakeutuu luovia opiskelijoita. Kuvallista ilmaisua hakeville av-alan suorittavat tehtävät eivät välttämättä sovi. Onkin huomattu, että työntekijän oma "taiteellinen ilmaisu" ei sovi tallennetuotannon tehtäviin.

Tutkintoon hakeutujaa pitää opastaa paitsi tutkinnon suorittamisvaihtoehdoissa, myös taipumuksiensa mukaan oikealle polulle. Oli kyseessä sitten tutkinnon henkilökohtaistaminen tai opiskelijavalinta, tutkintojen erot pitäisi tehdä koulutukseen hakeutujalle selväksi. Vaarana on, että Av-viestinnän ja Kuvallisen ilmaisun tukinnot sekoitetaan toisiinsa. Koulutusten sotkeminen tuottaa vain väärinkäsityksiä ja tyytymättömiä tutkinnon suorittajia.

Tallennetuotannon lisäkoulutus

– Tallennetuotanto voi olla myös osatutkinto, joka sopii monelle alalle lisäkoulutukseksi. Tästä lisäkoulutuksesta voi hyötyä mm. datanomit, merkonomit ja suunnitteluassistentit. Perustutkinnossa erityisen tuen resurssit ovat paremmat, kuin aikuiskoulutuksessa. Tallennetuotannon tutkinto on nähty myös aikuiskoulutuksen mahdollisuutena. Vaikka av-ala on erittäin vaativa, av-viestinnästä löytyy siis oma osa-alueensa, joka sopii osalle erityistä tukea tarvitsevista opiskelijoista, kuten monelle autismin kirjon opiskelijalle.

– Tallennetuotannon osatutkinto yhdistää monia aloja jo mainittujen lisäksi. Oli sitten kyse artesaaneista, lähihoitajista, kiinteistö- tai ravintola-alan ammattilaisia – tallennetuotannon taitoja tarvitaan. Näppäilytaito ei kuitenkaan riitä, sillä tallenteet pitää saada sopivaan muotoon tallennusta ja verkkolevitystä varten.

– Tallennetuotannon osatutkinto tarjoaa uuden mahdollisuuden työllistää sopivia nuoria mielenkiintoisiin tehtäviin. Halua, taitoa ja mahdollisuuksia kyllä riittää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! Palaamme asiaan ja julkaisemme komenttisi.