Aalto-yliopiston kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professorina työskentelevältä Merja Salolta on juuri ilmestynyt kirja suomalaisen valokuvauksen digitalisoitumisesta. Hänen mukaansa tavallisen näköisistä valokuvista ei enää erota, onko ne otettu perinteisellä kameralla vai digikameralla.
"Tämän vuoden kilpailussa oli muutamia leimallisesti digitaalisia kuvasarjoja ja finaalissakin kaksi, joista näkyy, että kuvissa oli käytetty tietokonetta, yhdistelty vanhoja ja uusia kuvia, tavallaan monistettu elementtejä. Se on yksi puoli nykyvalokuvausta, ja olisi outoa, jos se ei näkyisi kilpailussa", Salo sanoo.
Digitaalisuutta hyödynsivät loppukilpailuun päässeistä Martti Matilainen sarjassaan Mun Stadi ja Petri Damsten kuvasarjassaan Dystopia.
Salo kehuu Fotofinlandian tämän vuoden tasoa kovaksi ja monipuoliseksi. Mustavalkoiset kuvat olivat palanneet, ja mukana oli myös asetelmakuvia.
"Kolmas asia, johon kiinnitimme huomiota olivat yhteiskunnalliset ja poliittiset kuvasarjat. Oli paljon kantaa ottavia kuvia. Tällaisessa kilpailussa pärjää sillä, että on hyvä kokonaisuus."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista! Palaamme asiaan ja julkaisemme komenttisi.